fredag 30 september 2016

Rökta räkor

Efter en lång arbetsvecka är det skönt att ta det lugnt och njuta av god mat med familjen. Jag jobbade sent och ville ha något gott men ändå ganska lätt och god middag. Har länge tänkt på att röka räkor och ikväll testade jag det för första gången. Så här gjorde jag:

Köpte ett kilogram oskalade frysta räkor. Satte lite äppelspån i min Muurikka el-rökugn och lät den bli varm. Hällde räkorna i en teflonkorg som jag ibland burkar använda på grillen. Tycket nog att det blev lite för mycket räkor i korgen men orkade inte tänka utan satte allt i rökugnen... Efter ca 10 minuter toga jag ut räkorna och rörde om lite. Efter ca 20 minuter tog jag bort de räkor som var mest rökta och lät resten bli kvar en stund. Nästa gång jag röker så tar jag hälften och röker dom och när de är klara sätter jag resten i ugnen :)

Till räkorna serverade jag en sriracha-aioli och en sallad



Kan nu i efterhand konstatera att det blev en mycket god och enkel middag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar